mandag 21. februar 2011

Å ta taxi i Arendal.

Vi var for seine.  Som vanlig.
Det er fort gjort å forsove seg til en fest som starter i sjutida, og når den attpåtil foregår i ett annet fylke så sliter vi.

Det går temmelig grisefort på det nye strekket mellom våre to hovedstader, særlig når det spares på gatelys ???? på en motorvei??  - I mørket ser du ikke fartsgrenser vettu.

Anyways. Vel framme, bare deise nedpå ei øl og få tak i en taxi.
Taxisjåfører i arendal er noe heilt eget.
Kjæresten min sier at han ofte kan være redd når han har rusla gatelangs nattestid i Arendal fordi de er så uberegnelige der. Plutselig kan de liksom skvette ut i veibanen og oppføre seg temmelig sprengt i skallen.

Taxisjåføren vår er livstrøtt. Han har venta på oss i kanskje to minutter. Det er tolv minus minst og vi har glatte sko. Han har parkert et stykke oppi veien.
Klokka er snaut ti en lørdag, han er ubestemmlig i alder og sikkert uberegnelig i haue.
og vi har heilt feil dialekt.

- Men i helsike, sier kjæresten min. Det er jo klissvått i setet- har noen tissa her eller?
Sjåføren sier han får sette seg foran
Jeg tar en smaksprøve.
- Det er ikke tiss, sier jeg. Det er sprit.
- Oj, det er visst meg som har ....

Det klirrer og skrangler skummelt i posen vår. Å skli inn i en bil på glatte festsko og en plastpose full av drekka er ikke lett. 
Min kjære spretter ut av bilen og ber om noe å tørke med.
Sjåføren trekker ut en serviett av ei pakke på kanskje femti.
Min kjære vasker gulvmatta i snøen
Han tørker setet
Han løper til søpla med posen
Takstameteret går

Mens han er borte sier sjåføren
- Og du kan kaste den øla du har i hånda - så blir det ikke noe mer søl her.
- Tror ikke det, sier jeg.
Han ser på meg i speilet. Jeg ser det. Kristiansander tenker han. Faens byfolk.

Jeg er edru. Jeg er for sein til fest. Hallo, tenker jeg.
Blikket hans i speilet tilsier at om vi aldri så mye blir ett ager, blir vi aldri ett folk.

- Hørte du kje å æ sa? Du kan tømme ud den ølla der?
Jeg løfter opp ølboksen.
- Se her, sa jeg. Man tømmer ikke ut en CB-øl.
Det er like før jeg får bank.

Men det er ikke allverdens å gjøre for en sjåfør i Arendal lørdag kveld. Vi var nummer en i telefonkøen i sikkert fire minutter.
Dessuten har vi grisa til bilen hans.

Mener han.  Og vil ha femtenhundrekroner ekstra når vi etter en meget amper kjøretur er fremme ved festen.
- For nå må æ på verkste å vaske bilen.
- Denne bilen har aldri vært så desifinfisert som nå, sier kjæresten min
Jeg kan møte deg på tohundre kroner.  Inkludert turen.


I tell u.
Vi er heldige som lever.

1 kommentar:

  1. De Ærendalittane!
    Satt i pausen på ny jobb og snakket med kolleger. Ved nabobordet satt en "godt voksen" kar og leste Ægderposten. Etter en stund senket han avisen og så meg dybt inn i øynene, og spurte på umiskjennelig æendalsk: "Å kommer du ifrå?"- "Fra byen!" svarte jeg på godt kresjannsannmål. "Me liår ikkje sånne som du" kom det fra kallen- før han fortsatte med avisen. Han snakka aldri mer til meg :-)

    SvarSlett